Her er lidt at tænke over – Klik på billedet for at læse det hele =)

I køen af supermarkedet, siger kassedamen til en gammel dame:
– De burde tage deres egne tasker med til deres varer, når de køber ind, da plastikposer ikke er miljøvenlige.
– Jeg undskylder, sagde damen – jeg glemte det.

Der var ikke en sådan grøn bølge i min tid.Det er lige præcis vores problem i dag, svarede kassedamen – din generation bekymrede sig ikke nok om vores miljø.

Du har ret – svarede den gamle dame – alligevel mener jeg ikke, at vores generation var ligeglad med miljøet…..

• Da jeg var ung havde vi flasker til mælk, der ligesom sodavands- og ølflasker, blev genbrugt.Vi er virkelig ligeglade med miljøet i vores tid.
• Når vi skulle på andre etager i butikker og på kontorer var der ikke nogen rulletrapper. Vi gik….Når vi skulle handle, besøge venner i vores by, på arbejde eller på kommunen, satte vi os ikke ind i en bil, for at køre 1 – 2 kilometer, vi gik eller cyklede.
Vi var da ligeglade med miljøet.
• Vi vaskede vores babybleer – der var ikke andre muligheder.
• Vi lufttørrede vores tøj, og brugte ikke tørretumbler. Sol og vind tørrer virkelig vores tøj.
• Børn brugte aflagt tøj, og ikke altid nyt. Vi syede og strikkede også selv tøj.
Men det er sandt, der var ingen bekymring over miljøet dengang.
• Hvis vi havde råd, havde vi dengang kun en radio, og senere eet TV, og ikke som i dag et tv i hvert rum.Dengang var TV små, og ikke som i dag, kæmpe store.
Dengang fik vi vores TV repareret, hvis det gik i stykker, og ikke som i dag, hvor man bare smider det ud, og køber et nyt
• Dengang vaskede vi vores glas og tallerkner op selv. Nogen gange hjalp vi hinanden, og snakkede sammen imens – det var hyggeligt og vi lærte næsten hver gang noget nyt om hinanden – vi kommunikerede.
• Når vi sendte noget med post, der ikke måtte gå i stykker, pakkede vi det ind i krøllede aviser, i stedet for bobleplast, plasticchips eller skum. Vi brugte ikke noget der tager over 500 år om at gå til, i naturen.
• Når vi skulle slå græs, brugte vi ikke benzinmotorer, det var hårdt og sundt at have en græsplæne, vi havde en maskine der slog græsset ved at blive skubbet hen over græsplænen. På den måde sparede vi tid ved ikke, at skulle køre i træningscenter, hvor næsten al udstyr i dag bruger elektricitet – men du har ret, der var ingen bekymring over miljøet på det tidspunkt
• Når vi var ude at høre musik, eller til markedsdag, og købte mad og drikkevarer, fik vi ikke plastglas, plastbestik og plasttallerkner, vi drak ad flasken, ad rigtige glas og spiste på rigtigt porcelæn. Det forurenede ikke naturen.
• Når vi skrev breve, brugte vi fyldepen eller blyanter, og ikke af den slags, man bare smider væk, når der ikke er mere blæk i. Man passede på sit skriveværktøj, det var ofte et og det samme man havde hele livet.
• Sakse og knive blev vedligeholdt og skærpet, og ikke bare smidt ud, fordi de ikke længere kunne skære.Måske havde vi alligevel en slags grøn bølge dengang.
• Dengang, gik vi, cyklede eller tog bussen i skole, eller når vi skulle besøge venner, i stedet for at bruge vores forældre som 24/7 taxiservice.
• Dengang havde vi kun eet strømudtag i hvert rum – vi havde ikke behov for mere. Vi havde ikke alle disse elektroniske ting og sager – computer, skærm, printer, stereoanlæg, fjernsyn, opladere og andre digitale dimser, som man har i dag – og sjovt, vi overlevede uden.
• Dengang havde vi heller ikke behov for, at have satellitter til at fortælle vores GPS hvor vi var, eller til at finde rundt – vi kunne bruge et kort, og endda huske veje, hvor vi havde været før.
• Når vi tog på ferie, hvilket ikke var så almindeligt dengang, fandt vi cyklerne frem, tog bussen eller toget ud i naturen eller til stranden. Det var begrænset hvor langt hjemmefra vi kunne komme, for vi skulle jo både ud og hjem igen indenfor ferieperioden.Senere tog vi bilen, men vi kom ikke ret meget længere væk, vi havde bare mere tid til at være der hvor vi var.
Så, synes du ikke, det er sjovt, at den nuværende generation taler så meget om “miljø” ?Ingen vil undvære den luksus der medfører forurening.
Vi er naturligvis alle på en måde skyldige – vores generation har været skabere af de ting der i dag giver den luksus. Vi tænkte ikke over, eller havde ingen ide om konsekvenserne ved de fremskridt vi gjorde mulige. I den generation hvis tid og fremtid vi lever i nu, er der kun få der ønsker at rulle tiden tilbage, eller stoppe med at anvende den luksus der er tilgængelig, for at redde den verden vi lever i – jorden, dyrene og menneskene.
Det jeg giver udtryk for i teksten er ikke anklager – men et hint til at sætte sig ned, og tænke over hvad du gør i hverdagen, hvad du bruger din energi og dine resurser på, hvordan du lever dit liv. Tænke over om du kan ændre nogle ting i dit liv, set i lyset af historien….. 😊

Historien må gerne deles..PS: Teksten er inspireret af et opslag fra Jcaromas